سفارش تبلیغ
صبا ویژن
صفحه اصلی پیام‌رسان پارسی بلاگ پست الکترونیک درباره اوقات شرعی

87/10/16
3:34 ع

شما انگیزه این گریه و این اجتماع  در مجالس روضه را خیال نکنید که فقط این است که گریه کنیم برای سید الشهدا، نه سید الشهدا احتیاج به این گریه دارد و نه خودش فی نفسه یک کاری از آن می­آید، لکن این مجلس­ها مردم را همچو مجتمع می­کند و یک وجه می­دهند، سی و پنج میلیون جمعیت در دو ماه محرم و خصوص دهه عاشورا یک وجه، طرف یک راه می­روند. بی­خود بعضی از ائمه ما نمی­فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانند. بی­خود نمی­گویند ائمه ما به اینکه هر کس بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش بگیرد اجرش فلان و فلان است. مساله، مساله گریه کردن نیست.، مساله  مساله تباکی نیست، مساله، مساله سیاسی است که ائمه با همان دید الهی که داشتند، می­خواستند که این ملت­ها را به هم بسیج کنند و یکپارچه کنند، از راه­های مختلف، اینها را یکپارچه کنند تا آسیب پذیر نباشند. (14/ 8/ 59)

 

    عمق ارزش مجلس عزاداری، کم معلوم شده است و شاید پیش بعضی هیچ معلوم نشده است. اینکه در روایات ما برای یک قطره اشک برای مظلوم کربلا آنقدر ارزش قائلند، حتی برای تباکی ( به صورت گریه در آمدن) ارزش قائلند، نه از این باب است که سید مظلومان احتیاج به این کار دارد و نه از این باب است که فقط برای ثواب بردن شما و مسلمین شما باشد. گر چه همه ثوابها هست، لکن چرا این ثواب برای مجالس عزا آنقدر عظیم قرار داده شده است و چرا خداوند تبارک و تعالی برای اشک و حتی یک قطره اشک و حتی تباکی، آنقدر ثواب داده است؟ کم کم این مساله از دید سیاسی اش معلوم می­شود و ان شا الله بعدها بهتر بیشتر معلوم می­شود. اینکه برای عزاداری، برای مجالس عزا، برای نوحه خوانی، برای اینها این همه ثواب داده شده است. علاوه بر آن امور عبادیش و روحانیش، یک مساله مهم  سیاسی در کار بوده است. آن روز یکه این روایات صادر شده است روز ی بوده است که فرقه ناجیه ( شیعه) مبتلا بودند به حکومت اموی و بیشتر عباسی، و یک جمعیت بسیار کمی، یک اقلیت کمی در مقابل قدرت­های بزرگ. در آن وقت برای سازمان دادن به فعالیت سیاسی این اقلیت، یک راهی درست کردند که این راه خودش سازمانده است و آن، نقل از منابع وحی، به اینکه برای این مجالس ایقدر عظمت هست و برای این اشک­ها آنقدر، در حول و بر این اشک­ها و عزاداری­ها شیعیان با قلیت آن وقت اجتماع می­کردند و شاید بسیاری از آنها هم نمی­دانستند مطلب چه هست، ولی مطلب این، سازماندهی به یک گروه اقلیت در مقابل آن اکثریت­هاست.، در مقابل حکومت­هایی که پیش می­آمدند و بنای برا ین داشتند که اساس اسلام را از بین ببرند، اساس روحانیت را از بین ببرند، آن چیزی که در ماقبل آنها، آنها را می­ترساند، ایمن مجالس عزا و این دستجات بود/ ( 30/3/ 61)

سایر مردم، اینهایی که مسجد می­آیند، منبر را گوش می­کنند، مطالب را گوش می­کنند، همچو که به روضه می­رسند، رد می­شوند و می­روند. این از باب این است که ملتفت نیستند که چه هست، آن روضه است که این محراب، که این منبر را حفظ کرده است. ما باید به شهیدمان گریه کنیم، فریاد کنیم، مردم را بیدار کنیم. البته یک مطلبی هم  که بین همه باید باشد این است که این نکته را به مردم بفهمانیم که همه اش قضیه این نیست که می­خواهیم ثواب ببریم، قضیه این است که ما می­خواهیم پیشرفت کنیم. سیدالشهدا هم که کشته شد نه این که رفتند یک ثوابی ببرند.ثواب برای او خیلی مطرح نبود، آن طور رفت که این مکتب را نجاتش بدهد، اسلام را پیشرفت بدهد، اسلام را زنده کند. شما هم که دارید نوحه خوانی می­کنید مردم را به گریه وادار می­کنید، مردم هم که گریه می­کنند همه روی این مقصد باشد که این اسلام را می­خوهیم با همین هیاهو حفظش کنیم. با ین هیاهو، با این گریه، با ین نوحه خوانی، با ین شعر خوانی، با ین نثر خوانی ما می­خواهیم این مکتب را حفظ کنیم، چنان که تا به حال هم حفظ شده. باید این نکته هم به مردم گفته بشود، تذکر داده بشود که آقا قضیه روضه خوانی قضیه این نیست که من یک چیزی بگویم و یکی هم گریه کند. قضیه این است که با گریه حفظ شده است این، با گریه این حفظ شده است. حتی تباکی! هم ثواب دارد، خوب تباکی چرا ثواب دارد؟ برای اینکه تباکی کمک می­کند به این مکتب. ( 17/4/ 58)

 


مشخصات مدیر وبلاگ
 
لوگوی وبلاگ
 

عناوین یادداشتهای وبلاگ
خبر مایه
بایگانی
 
صفحه‌های دیگر
دوستان
 

ترجمه از وردپرس به پارسی بلاگ توسط تیم پارسی بلاگ